Asadar, a venit. A venit schimbarea schimbarii schimbatoare in fiscalitate. De parca ar fi prima oara. Parca nu ne-am obisnuit inca cu schimbari de fiscalitate la fiecare 2 – 3 luni. Mereu a fost asa. Mi-e greu sa cred ca nu va fi mereu asa. Sa lasam vaicarelile si sa vedem ce avem nou incepand cu 1 ianuarie 2018.

Pai in primul rand plata defalcata a TVA care inca se afla in procedura legislativa, procedura ce speram sa se termine inaintea sarbatorilor … de iarna … speranta moare ultima.

Cat despre procedura legislativa … ea este legala dar … nu necesara. Adicatelea, daca onor Parlamentul o lalaie pan’la toamna lelita Ioana … tot aia caci toate ordonantele, simple sau de urgenta, produc efecte juridice de la publicarea in Monitorul Oficial.

In randurile urmatoare vin modificarile aduse Codului Fiscal prin OUG 79/2017:

  1. Scade numarul de contributii sociale de la 6 la 3. Hmm. Nu e rau. Macar din punct de vedere al pastrarii evidentelor contabile. (art. 2 alin. 2).
  2. Se modifica notiunea de deductibilitate a dobanzilor si diferentelor de curs valutar in sensul extinderii acestei notiuni si la orice alte costuri echivalente dobanzilor din punct de vedere economic. (art. 25 alin. 3). Pe aceasta chestiune remarcam, pe langa abrogarea art. 27, introducerea unui capitol intreg (Capitolul III^1) ce vizeaza norme impotriva practicilor de evitare a obligatiilor fiscale cu incidenta directa asupra pietei interne. (art. 40^1 – art. 40^6). Ei bine, in aceasta chestiune sunt de observat urmatoarele:
    • Costurile excedentare ale indatorarii nu sunt deductibile daca baza de calcul (diferenta intre “diferenţa dintre veniturile şi cheltuielile înregistrate conform reglementărilor contabile aplicabile, în perioada fiscală de referinţă, din care se scad veniturile neimpozabile şi la care se adaugă cheltuielile cu impozitul pe profit, costurile excedentare ale îndatorării, precum şi sumele deductibile reprezentând amortizarea fiscală, determinate potrivit art. 28”) este negativa sau are valoarea 0. Adica, daca nu prea ai profit nu prea ai dreptul sa deduci costurile excedentare ale indatorarii (“suma cu care costurile îndatorării unui contribuabil depăşesc veniturile din dobânzi şi alte venituri echivalente din punct de vedere economic pe care le primeşte contribuabilul”).
    • Exista un plafon limita de 200.000 euro in care aceste costuri pot fi deductibile integral daca nu se inregistreaza cazul aratat mai sus.
    • Ce depaseste acest plafon de este deductibil doar in limita a 10 din baza de calcul aratata mai sus la primul pct.
    • Se pot deduce toate costurile excedentare ale indatorarii doar daca “contribuabilul este o entitate independentă, în sensul că nu face parte dintr-un grup consolidat în scopuri de contabilitate financiară, şi nu are nicio întreprindere asociată şi niciun sediu permanent, acesta deduce integral costurile excedentare ale îndatorării, în perioada fiscală în care acestea sunt suportate.”
    • Si in final, toate costurile nedeductibile se reporteaza fara numar in anii urmatori pana cand vreodata se vor putea deduce … sau nu ….
  3. Dispar doua criterii de definire a microintreprinderii (domeniul de activitate exceptat la art. 48 alin. 6 – care se abroga – si cota de consultanta in afaceri si management) si ramane un singur criteriu, respectiv orice contribuabil care are venituri sub 1.000.000 euro. Ce inseamna asta? Ca multi, foarte multi, au nu au profit vor plati 1% sau 3% din veniturile realizate. Fac exceptie societatile in care statul, sau unitatile administrativ teritoriale, este asociat/actionar sau se afla in dizolvare urmata de lichidare la ONRC sau la instantele judecatoresti. Uitandu-ma la chestia asta, as putea spune ca este o arma de ucidere in masa a multor societati care traiau din creditul acordat de furnizori si inregistrau in mod curent pierderi (sau se faceau ca inregistreaza in mod curent pierderi). (art. 47 alin. 1)
  4. Ei bine, corelat cu prevederile mai sus aratate, toate societatile nou infiintate la care statul sau UAT nu sunt asociati/actionari vor plati impozitul pe veniturile microintreprinderile indiferent de marimea capitalului social. Toate celelalte societati vor plati acest impozit incepand cu anul urmator in celui in care se indeplinesc conditiile de definire a microintreprinderii. (art. 48)
  5. Cotele de impozit pe veniturile microintreprinderilor se stabilesc la 1% pentru cele care au cel putin un salariat, si de 3% pentru cele care nu au salariati.
  6. Depasirea plafonului de 1.000.000 euro in cursul anului fiscal, atrage trecerea la impozitul pe profit incepand cu trimestrul in care plafonul este depasit (art. 52).
  7. Scutirea de impozit pentru creatorii de programe de calculator se acorda in baza unor conditii ce se vor stabili prin ordin comun al MCSI, MMJS, MEN si MFP (art. 60 pct. 2).
  8. Se reduce cota de impozitare de la 16 la 10% cu exceptia celor reglementate expres in titlul IV (art. 64).
  9. La determinarea venitului net in sistem real pentru activitatile independente, se vor lua in calcul si contributiile la sistemele proprii de asigurari sociale, pe langa contributiile profesionale (art. 68 alin. 4 lit. i).
  10. Pentru veniturile din proprietate intelectuala, cota de impozit retinuta la sursa este de 7% (art. 72 alin. 2).
  11. Stabilirea prin optiune a impozitului final pentru veniturile din proprietate intelectuala se face prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut din care s-a redus cota forfetara de 40% (art. 73 alin. 2).
  12. Se modifica regimul si cotele de deducere personala (art. 77).
  13. Se abroga reglementarile privind contributiile sociale pentru veniturile din chirii (art. 90).

Si mai sunt … dar le vedeti zilele urmatoare.

Av. Mihai Georgescu