Adica, trebuie sa incercam sa invatam ce trebuie sa facem cand Fiscul incepe sa ne dea palme. Prima palma ar trebui sa fie, de regula (dar regula intotdeauna este facuta ca sa nu fie respectata), emiterea si comunicarea catre contribuabil a actului administrativ fiscal.

Practic, necomunicarea actului administrativ fiscal sanctioneaza acel act de ineficienta juridica fata de contribuabil (art. 48 alin. 2 Cord proc. fisc.).

Odata primit actul administrativ fiscal, contribuabilul trebuie sa bea un pahar de apa rece si daca nu intelege ce scrie in actul administrativ fiscal (ceea ce este foarte probabil pentru ca limbajul fiscal este ceva asemanator scrierilor cuneiforme) trebuie sa dea fuguta repede la un specialist in materie: expert contabil, avocat, consultant fiscal.

Specialistul ii va explica ce scrie in act si daca contribuabilul stie ca nu este corect ce scrie acolo trebuie sa restituie palma Fiscului.

Aceasta restituire se numeste contestatie impotriva actului administrativ fiscal.

Contestatia are doua etape obligatorii si succesive:

  • Contestatia administrativa
  • Contestatia judiciara

Contestatia administrativa este reglementata de art. 268 si urm. din Codul de procedura fiscala si reprezinta plangerea prealabila reglementata de Legea 554/2004.

Diferenta este data de termenul in care contestatia impotriva actului administrativ fiscal trebuie facuta, respectiv de 45 de zile de la comunicare, fata de 30 de zile in cazul actelor ce nu sunt emise de autoritatera fiscala.

Contestatia administrativa se depune la organul ce a emis actul administrativ fiscal si se solutioneaza de organul fiscal determinat potrivit art. 272 din Codul de procedura fiscala.

Organul fiscal nu are un termen special de solutionare a contestatiei asa ca vom aplica termenul general in care organul fiscal trebuie sa raspunda contribuabilului, respectiv 45 de zile de la data depunerii contestatiei.

Mai departe … incepe bataia …

Organul fiscal fie solutioneaza contestatia si ne da un pumn in gura, fie crede ca suntem prea nesemnificativi cu el si nu ne baga in seama.

In ultima vreme insa Fiscul a preferat sa aleaga pumnul …

Din momentul in care suntem pocniti cu Decizia de solutionare a contestatiei mai avem 30 de zile de la comunicarea acesteia sa formulam contestatia judiciara la instanta de contencios administrativ (tribunalul sa curtea de apel, depinde de valoar) de la sediul nostru.

De aici inainte totul este bataie juridica in toata regula si actorul principal este … avocatul care va apara. Daca este un specialist in drept administrativ si fiscal aveti sanse, daca nu … mai bine bagati coada intre picioare si plateati ce voia Fiscul.

FOARTE IMPORTANT!

Niciuna din aceste contestatii NU SUSPENDA executarea silita a actului administrativ fiscal!

Asa ca oricand in timpul acestei proceduri Fiscul va poate executa prin poprire sau sechestru asigurator.

Executarea silita este o cale distincta si separata de procedura de atacare a actului administrativ fiscal si se ataca sperat cu contestatie la executare!

In cadrul contestatiei la executare exista cele doua cai de suspendare a executarii silite:

  • Suspendarea pana la judecarea contestatiei;
  • Suspendarea provizorie pana la judecarea cererii de suspendare mentionata anterior.

Sigur ca legea fiscala arata ca suspendarea provizorie nu este admisibila in materie fiscala (art. 260 alin. 2 Cod proc fisc) dar daca avocatul dvs., daca stie, va invoca in contestatia la executare temeiuri de drept din codul de procedura civila si nu din codul de procedura fiscala, astfel ca instantele de judecata vor fi obligate sa judece pe baza codului de procedura civila si nu a codului de procedura fiscala.

Smecheria tine in majoritatea cazurilor.

Bun.

Mai departe … nu aveti decat sa ma angajati ….

Si nu glumesc.

Sa aveti o zi perfecta fara acte administrative fiscale!

Av. Mihai Georgescu